We francuskich szkołach coraz większe zagrożenie stanowi islamski prozelityzm. Takie są konkluzje rządowego międzyresortowego dokumentu we Francji.
Autorzy wydanego ostatnio dokumentu wewnętrznego francuskiego Międzyresortowego Komitetu ds. Zapobiegania Przestępczości i Radykalizacji ostrzegają, że w szkołach w tym kraju nasila się islamski prozelityzm. Coraz częściej młodych uczniów wyznania islamskiego zachęca się do tego, aby nosili stroje religijne a nawet prowadzili modlitwy w szkołach. Działania takie stanowić mają jawne zagrożenie dla świeckiego charakteru państwa francuskiego.
Na problem ten zwróciło już w czerwcu uwagę tamtejsze Ministerstwo Edukacji Narodowej podając, że w pierwszym kwartale roku co prawda spadła ilość ataków na świeckość szkół spadła, ale rosnącym problemem staje się noszenie przez młodzież w szkołach islamskich strojów religijnych. Jak wskazano, największy problem stanowią chusty i abaye noszone w islamie przez młode kobiety w charakterze codziennego ubioru wyjściowego. Abaya jest rodzajem długiej sukni lub płaszcza bez rękawów, która zakrywa całe ciało i jest na tyle luźna aby nie podkreślać kobiecej talii.
W wydanym dokumencie zauważono, że w szkołach to właśnie stroje noszone przez wyznające islam uczennice stanowiły największy problem, bowiem dotyczyło ich aż 22 % sygnałów w sprawie naruszania „laickości” szkoły. Szczególnie problematyczne są abaye, natomiast hidżaby, czyli tradycyjne islamskie chusty na głowę dla kobiet są już dosyć dobrze znane nauczycielom. W przypadku sukni muzułmańskie uczennice zwyczajnie grają sobie ze szkolną kadrą w przysłowiową „kotka i myszkę”.
Przytoczono też przykład, w którym jeden z nauczycieli żali się na problem, jaki stanowi właśnie islamska abaya. Opisano przykład dziewczyny, która pokazała nauczycielowi paragon, aby mu udowodnić, że kupiła swoją długą czarną sukienkę w sklepie sieci H&M i w żadnym razie nie jest to tradycyjny islamski ubiór religijny. Nauczyciel w takim przypadku nie jest w stanie tak łatwo udowodnić, że jest to „atak na świeckość” szkoły.