Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) podał do wiadomości publicznej, że blisko 23% spośród wszystkich skontrolowanych 84 parkingów i 125 myjni samochodowych w kraju, nie spełnia wymogów związanych z prawidłowym informowaniem klientów o kosztach oferowanych przez nich usług.
Rok 2023 był dla nas pełen audytów, w trakcie których sprawdziliśmy 84 parkingu oraz 125 myjni samochodowych na terenie całej Polski. Naszym celem było określenie, czy właściciele tych miejsc dokładają starań, aby prawidłowo informować swoich klientów o cenie usług. Na podstawie danych zgromadzonych przez Inspekcję Handlową, możemy stwierdzić, że prawie 23% badanych przedsiębiorstw nie dba o odpowiednie udzielanie informacji na temat cen swoich usług – takie informacje przekazał UOKiK.
Przedstawiciele urzędu poinformowali również, że ujawnione nieprawidłowości dotyczących prezentacji kosztów usług odnaleziono u 26 właścicieli parkingów i 22 prowadzących myjnie samochodowe – łącznie u 48 przedsiębiorstw. Zwrócono uwagę, że jednym z głównych problemów na parkingach jest niedostrzegalność cen dla kierowców wjeżdżających na teren parkingu.
W przypadku zarówno myjni, jak i parkingów, natrafiliśmy na brak cenników lub pominięcie niektórych usług w tych cennikach. Niektóre firmy prezentują ceny w sposób mogący wprowadzić klienta w błąd, na przykład podając zakres cen „od… do…”. Tymczasem klient powinien mieć jasno sprecyzowane koszty usługi, aby mieć pełną świadomość swojego wyboru – takie wyjaśnienia przekazał UOKiK.
Urząd przypomina, że niewłaściwe informowanie klientów o cenach oferowanych usług może skutkować nałożeniem kary finansowej do kwoty 20 tys. zł.