Od początku 2024 roku, polski rynek paliw będzie świadkiem istotnej zmiany. Najczęściej używany rodzaj benzyny, 95-oktanowa E5, zostanie zastąpiony przez odmianę E10, znaną ze swoich korzystniejszych dla środowiska właściwości.

Pierwsze wprowadzenie benzyny E10 na terenie Europy miało miejsce w 2009 roku. Teraz, piętnaście lat później, ta bardziej ekologiczna odmiana paliwa jest gotowa do wprowadzenia na polski rynek. W odróżnieniu od obecnie popularnej E5, benzyna E10 zawiera aż 10% składników biologicznych. Niemniej jednak, benzyna E5 nie zniknie całkowicie z oferty – będzie nadal dostępna jako odmianę 98-oktanową.

Zmiana może wywołać pewne niepokoje wśród posiadaczy samochodów. Głównym przyczyną tych obaw jest fakt, że nie wszystkie auta są przystosowane do tankowania nowym rodzajem paliwa. Z tego względu, każdy właściciel samochodu powinien sprawdzić rok produkcji jego pojazdu przed podjęciem decyzji o przejściu na E10.

W związku z powyższym, europejska organizacja ACEA we współpracy z niemieckim urzędem DAT, przygotowały listy pojazdów, które są zdolne do pracy na benzynie E10. Listy te odnoszą się głównie do samochodów z bezpośrednim wtryskiem paliwa.