W obliczu zgłoszeń dotyczących potencjalnych nieprawidłowości, Ministerstwo Rozwoju i Technologii postanowiło podjąć działania wobec dwóch popularnych platform e-commerce, czyli Shein oraz Temu. W oficjalnym komunikacie resortu zapewnia się o konieczności wyjaśnienia sytuacji przez wspomniane firmy.

Sytuację skomplikowały liczne sygnały, które zaczęły docierać do ministerstwa, sugerujące pewne nieprawidłowości w działaniu platform Shein oraz Temu. Z tego powodu, resort zdecydował się poprosić obie firmy o udzielenie odpowiednich wyjaśnień dotyczących zarzutów.

Z raportu Gemius Mediapanel dowiadujemy się, że obie platformy cieszą się znaczną popularnością wśród polskich konsumentów. W styczniu 2024 roku strony oraz aplikacje Temu oraz Shein korzystało odpowiednio 14,9 miliona oraz ponad 6 milionów realnych użytkowników. Wyniki te plasują obie platformy na czołowych miejscach w rankingu marketplace’ów.

Niemniej jednak, analiza przeprowadzona przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii wskazuje na możliwe problemy. Jak informuje resort, sygnały dotyczące nieprawidłowości, które napływały do Polskiego Towarzystwa Gospodarczego, oraz skargi klientów i przedsiębiorców kierowane do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, sugerują, że praktyki stosowane przez Shein i Temu mogą naruszać krajowe i unijne przepisy. Wyszczególnione nieprawidłowości to m.in. niewłaściwe stosowanie tzw. Dyrektywy Omnibus – w przypadku informowania o obniżeniu ceny, brakuje informacji o cenie obowiązującej przez 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Dodatkowo na platformie Temu można zaobserwować użycie „liczników” oraz komunikatów, które mogą wywoływać presję u konsumentów, takich jak „Popularne! Prawie wyprzedane”.