Z dniem dzisiejszym, podróż między Lubawką a Świnoujściem może odbywać się już ekspresową drogą S3. Bez wątpienia najbardziej znaczącym i kosztownym elementem tej trasy są dwa tunele o sumarycznej długości przekraczającej 2,5 kilometra, zlokalizowane między Bolkowem a Kamienną Górą. Zakończony właśnie odcinek dolnośląski trasy S3 stanowi inwestycję wartą ponad 1,5 miliarda złotych.
Pierwsze pojazdy wjechały na ten nowo wybudowany odcinek dolnośląskiej drogi S3 o godzinie 11:00. Budowa ostatnich 15 kilometrów tej ekspresowej trasy, biegnącej od Bolkowa aż do granicy z Czechami, okazała się skomplikowanym procesem. Samo drążenie tuneli zajęło 5 lat.
Chociaż prace były prowadzone podczas pandemii, udało się je zakończyć zgodnie z planem. Teraz kierowcy mają możliwość przemieszczania się najdłuższym w Polsce tunelem o długości ponad dwóch kilometrów. Droga S3 prowadzi aż do granicy z Czechami, które jednak nie zdecydowały się na kontynuowanie budowy trasy.
Realizacja tej inwestycji ma istotne znaczenie dla gmin przygranicznych. Jest ona szansą na przyciągnięcie inwestorów, stworzenie dodatkowych miejsc pracy oraz pobudzenie turystyki. Mieszkańcy obu stron granicy oczekiwali na tę inwestycję od wielu lat.
W tunelach dozwolona prędkość wynosi 80 km/h. Na całej trasie zamontowano urządzenia do pomiaru prędkości pojazdów. Kierowcy udający się nowym odcinkiem S3 do Czech muszą liczyć się także z kontrolą prędkości po czeskiej stronie granicy. Ze względu na wzmożony ruch w okolicach Trutnova, czeskie władze umieściły tam aż pięć radarów.