Według badań przeprowadzonych przez Gemius, aż 93% klientów korzystających z dostawy do automatów paczkowych podczas zakupów online wybiera maszyny oferowane przez InPost. Firmy takie jak Orlen czy Allegro, które rozpoczęły swoją obecność na tym rynku znacznie później niż Poczta Polska (PP), zdobyły jednak swoje udziały – 3% konsumentów internetowych wybiera urządzenia Orlenu, a 2% decyduje się na Allegro. Oprócz tego, firmy przewozowe DHL i DPD posiadają po 1% udziałów w tym segmencie rynku. Poczta Polska, pomimo wcześniejszych ambitnych deklaracji zdobycia tego rynku, nie pojawiła się w rankingu. Mimo zapowiedzi o zbudowaniu sieci 2 tys. maszyn do końca ubiegłego roku, a następnie przesunięcia tych planów na I kwartał bieżącego roku, cele te nie zostały osiągnięte.

Inicjalne plany Poczty Polskiej zakładały współpracę z koncernem paliwowym Orlen, co miało przyczynić się do zdobycia większego udziału na rynku paczek. Jednak Orlen zdecydował się na samodzielne działanie i efekty te są imponujące. Obecnie Orlen posiada ponad 3,4 tys. automatów paczkowych. Dodatkowo, przesyłki można odbierać w 1,1 tys. stacji paliw, 700 kioskach Ruchu oraz około 5 tys. punktach partnerskich.

Poczta Polska, która rozpoczęła budowę sieci automatów w 2019 roku we współpracy z firmą SwipBox, udało się postawić jedynie około 200 urządzeń. Obecnie zgodnie z wynikami wyszukiwania online, dostępnych dla klientów jest jedynie 83 automaty. Ta redukcja wynika z zakończenia współpracy ze SwipBox.

Wedle Poczty Polskiej, usługi przewozowe to nie tylko automaty – firma oferuje także dostawy pod drzwi oraz posiada rozległą sieć placówek. Jednakże, zgodnie z danymi Gemiusa, aż 82% osób kupujących przez internet wybiera automaty jako swoją preferowaną formę dostawy. Tylko 6% Polaków decyduje się na placówkę pocztową jako miejsce odbioru.

Mimo zakończenia współpracy ze SwipBox i faktu, że sieć PP skurczyła się, Poczta Polska nie wyraża niepokoju. Biuro prasowe operatora zapewnia, że do końca roku będą dysponować około tysiącem urządzeń. W centrali firmy zapewniono, że są w trakcie odbiorów technicznych kolejnych automatów paczkowych, które będą stopniowo udostępniane klientom, a ich liczba do końca października wyniesie kilkaset.