Mawia się, że chaos i bałagan na biurku to oznaka kreatywności i dużej wyobraźni. Niestety jednak w praktyce nieporządek na biurku to nie tylko problem estetyczny, ale może on bardzo negatywnie wpływać na zdolność koncentracji uwagi, co przekłada się na spadek efektywności pracy lub nauki. Problemy z dobrą organizacją biurka i utrzymaniem go w należytym porządku mają nie tylko, jak mogłoby się wydawać dzieci, ale również wielu dorosłych.

Odpowiednie rozmieszczenie wszystkich niezbędnych akcesoriów na biurku oraz zachowanie go w czystości sprawi, że praca i nauka będzie przebiegać szybciej. To, że będziemy mieć wszystko pod ręką i będzie nam łatwo znaleźć, to czego potrzebujemy, jest nie bez znaczenia także dla naszego nastroju. Nie będziemy się denerwować, a obowiązki zawodowe czy szkolne staną się mniej stresujące. Podpowiadamy, jak zorganizować biurko, aby praca przy nim była przyjemnością.

Jak wybrać idealne biurko do pracy lub nauki?

Pierwszym krokiem do stworzenia przyjaznej przestrzeni do pracy lub nauki jest wybór odpowiedniego biurka oraz jego dobre ustawienie w pomieszczeniu. Asortyment tego typu mebli jest naprawdę szeroki. Do wyboru mamy biurka różnych rozmiarów i o rozmaitych funkcjonalnościach- od klasycznych masywnych mebli z szufladami lub szafką z boku, poprzez duże, lecz lekkie biurka z dwoma szufladami z przodu, po minimalistyczne niewielkie biurka przeznaczone do małych pomieszczeń. Oczywiście meble są dostępne w wielu stylach oraz kolorach.

Kupując biurko, kierujmy się przede wszystkim swoimi potrzebami, a także wygodą i funkcjonalnością mebla. Powinno ono być przede wszystkim ergonomiczne. Co to oznacza w praktyce? Musi być idealnie do nas dopasowane, abyśmy mogli, siedząc przy nim zachować prawidłową postawę ciała, a co za tym idzie zdrowie. Dla ucznia najlepiej wybrać biurko o regulowanej wysokości, które będzie można z łatwością dopasować do zmieniającego się wzrostu dziecka. Taki mebel jest jednak doskonałym rozwiązaniem także dla osoby dorosłej, ponieważ pozwala na idealne dopasowanie wysokości blatu do naszej fizjonomii. Bardzo praktyczne są też biurka z regulowanym nachyleniem blatu, co sprawdza się doskonale na przykład podczas szkicowania czy robienia rysunków technicznych.

Nie możemy też zapominać o dobrej jakości krześle do biurka. Podobnie jak samo biurko, powinno ono być przede wszystkim ergonomiczne. Regulowana wysokość oraz nachylenie siedziska, podparcie pod lędźwiowy odcinek kręgosłupa i wygodne przyjemne w dotyku siedzisko to podstawa. Ważne są także podłokietniki, dzięki którym praca i nauka będzie bardziej komfortowa.

Zwróćmy też uwagę na to, z jakiego materiału wykonane jest krzesło do biurka. Pamiętajmy, że te zrobione z naturalnej bądź syntetycznej skóry, choć są bardzo eleganckie, to jednak w okresie letnim podczas upałów mogą okazać się bardzo niekomfortowe w użytkowaniu. Niestety nie zawsze mamy możliwość pracy lub nauki w klimatyzowanym pomieszczeniu, a gdy jest upał, do skórzanego fotela biurkowego możemy się po prostu kleić.

Kiedy już wybierzemy odpowiednie biurko, musimy dobrze przemyśleć jego ustawienie w pokoju. Idealnie, gdy do pracy lub nauki możemy przeznaczyć osobne pomieszczenie. W praktyce jednak rzadko mamy taki komfort. Do nauki czy pracy w domowym biurze często musimy dostosować salon lub sypialnię. Największym wyzwaniem jest niewątpliwie urządzenie ładnej i funkcjonalnej przestrzeni biurkowej z jednopokojowej kawalerce z aneksem kuchennym. Jednak i tutaj jest to możliwe. Kluczowy jest wybór funkcjonalnego mebla odpowiednich rozmiarów i jego odpowiednie ustawienie.

Zastanawiasz się, gdzie ustawić biurko w pomieszczeniu. Najlepiej będzie, jeśli mebel postawisz bokiem do okna. Dzięki temu przestrzeń biurka będzie dobrze oświetlona, ponieważ będzie padać na nią naturalne światło z zewnątrz, a jednocześnie promienie słoneczne nie będą padały bezpośrednio na monitor komputera. Nie zapominajmy też o tym, żeby przed biurkiem było tyle wolnej przestrzeni, abyśmy mogli swobodnie i wygodnie przesuwać się na krześle. Nie upychajmy biurka w ciasny i zagracony kąt, z którego trudno będzie się wydostać.

4 zasady organizacji biurka

Zastanawiasz się, jak ułożyć na biurku wszystkie potrzebne rzeczy, aby zawsze były pod ręką i łatwo było utrzymać porządek? Nie jest to wcale takie trudne. Wystarczy przestrzegać kilku prostych zasad:

Personalizuj przestrzeń

Przede wszystkim nie wybieraj szablonowych rozwiązań, a raczej dopasuj przestrzeń biurkową do swoich własnych potrzeb. Każdy z nas jest inny i lubi pracować lub uczyć się w inny sposób. Zaplanuj więc rozmieszczenie na biurku wszystkich niezbędnych akcesoriów w taki sposób, aby było Ci wygodnie po nie sięgać. Bardzo ważne jest tutaj to, czy jesteśmy prawo, czy lewo ręczni, a także jaki jest nasz wzrost i długość rąk.

Oczywiście ilość i rodzaj akcesoriów biurkowych powinniśmy dopasować do rodzaju pracy, jaki będziemy wykonywać przy biurku.

Uporządkuj akcesoria

Trzymanie różnego rodzaju akcesoriów na przykład piśmienniczych, papieru, spinaczy czy innych przyborów luzem na biurku nie jest dobrym pomysłem. Bardzo szybko zrobi nam się bałagan i trudno będzie znaleźć, to co jest nam w danej chwili potrzebne. Dlatego koniecznie uporządkujmy wszystkie swoje akcesoria. Możemy to zrobić za pomocą specjalnych organizerów biurkowych. Mogą one mieć różną postać. Wybór jest naprawdę bardzo duży. Sprawdzą się różnego rodzaju pudełka i pojemniki z przegródkami na biurko.

Jeśli nasze biurko jest niewielkie, wówczas świetnym rozwiązaniem jest umieszczenie organizera na akcesoria biurowe na ścianie, przy której stoi mebel. Możemy wykorzystać tablicę korkową, do której przyczepimy notatki oraz niewielkie pojemniki na długopisy czy flamastry. Świetnym rozwiązaniem w duchu minimalistycznym jest także przymocowanie do ściany ozdobnego sznurka i powieszenie na nim pojemników na akcesoria piśmiennicze.

Zaplanuj przeznaczenie szuflad

Jeśli biurko jest wyposażone w szuflady, wówczas koniecznie zaplanujmy ich zagospodarowanie. Wrzucanie do nich różnych akcesoriów, książek, zeszytów i innych rzeczy w sposób przypadkowy nie jest dobrym pomysłem. Powstanie wtedy ogromny bałagan i bardzo trudno będzie nam cokolwiek szybko znaleźć.

Szuflady najlepiej przeznaczyć na papier, zeszyty, szkicowniki czy różnego rodzaju notatniki. Nigdy nie korzystamy z nich wszystkich jednocześnie, dlatego nie powinny leżeć na powierzchni biurka, zagracać go i się kurzyć. Lepiej poukładać je ładnie w szufladach i wyciągać pojedynczo, tylko te, z których aktualnie musimy skorzystać.

Umieszczanie w szufladach na przykład akcesoriów piśmienniczych, których używamy wielokrotnie w ciągu dnia, nie ma sensu, ponieważ będzie się to wiązało z nieustannym otwieraniem i zamykaniem szuflad. Ciągłe odsuwanie się i przysuwanie do biurka może być męczące.

Po zakończeniu pracy lub nauki zawsze uporządkuj przestrzeń

To naprawdę bardzo ważne, a niestety wielu z nas zapomina o posprzątaniu biurka po zakończonej pracy albo nauce. Ułóżmy wszelkie akcesoria na swoich miejscach, odłóżmy książki i zeszyty do szuflad, szafek czy na półki.

Koniecznie też zabierzmy z biurka wszelkie dodatkowe przedmioty, które znalazły się tam w ciągu dnia na przykład szklanki czy talerzyki. Warto również codziennie po zakończonej pracy przetrzeć powierzchnię biurkowego blatu zwilżoną ściereczką z mikrofibry, dzięki czemu będzie ona zawsze czysta. Usuwając z biurka na bieżąco kurz oraz wszelkie plamy, zaoszczędzimy sobie kłopotów. Po pierwsze dzięki temu unikniemy ewentualnego zabrudzenia dokumentów, zeszytów czy książek. Po drugie pozbędziemy się kurzu, co jest szczególnie ważne dla alergików. Mocno zakurzone biurko może przyczyniać się do nasilenia nieprzyjemnych objawów alergii i bardzo negatywnie wpływać na jakość nauki oraz pracy.

Urządzając przestrzeń biurową, zwróćmy uwagę także na wybór odpowiedniej kolorystyki. Powinna ona być raczej stonowana i spokojna. Unikajmy stosowania na biurku bardzo jaskrawych energetycznych kolorów, ale także zbyt dużej mieszanki kolorystycznej oraz mnóstwa różnych wzorów. Będzie to rozpraszać naszą uwagę i z pewnością nie będzie sprzyjać koncentracji. Ponadto jaskrawe barwy mogą potęgować stres i sprawiać, że będziemy ciągle nerwowi. Lepiej więc wybrać spokojne barwy takie jak biel, beże, szarości, brązy czy naturalne kolory drewna i jeśli mamy ochotę, dobrać do nich tylko kilka dodatków w nieco żywszych kolorach.